donderdag 19 februari 2015

Roepen in de duisternis, en dweilen met de kraan dicht

Bram...

 
Inmiddels zit Bram veilig bij ons in het gezin...Zijn moeder heeft zijn kledingkast wat aangevuld...er zat niet zo heel veel in...Ondergoed en sokken had ik meteen al gekocht...zijn schoenen waren nat geweest en hij had maar één paar..dat rook niet zo fijn....dus ook twee paar schoenen gekocht, warme truien en wat hij het allerliefste wilde!
Het nieuwe trainingspak van Ajax!
Bij ons in huis zeggen de kinderen "dankjewel" als ze iets krijgen....dus ik heb Bram duidelijk gemaakt...je kunt zeggen dat je mama niet wilt zien, maar dan hebben we een probleem met je ajax pak...Als jij namelijk geen dankjewel zegt gaat hij weer mee met haar.
 
Bram liep achter mij aan naar buiten en zijn moeder stapte uit de auto..
"mooi pak Bram! Staat je goed" Ja dankjewel zei Bram.
Ik vroeg moeder of ze de stad nog in moest, Bram moest nog wel wat warme spullen hebben.
Ik ga mee hoor zei Bram...
Uhh wat zeg je? Ik ga mee zei Bram.
Mee de stad in dus, in de sneeuw gezellig met elkaar.
Daarna wat gegeten en moeder weer terug naar huis..
 
Moeder zou voor Bram ook nog een paar Nikes regelen, en toen ze de schoenen kwam brengen zei Bram "ze mag wel binnen komen hoor...ik vind haar wel lief"
Weer lag mijn kaak op het kookeiland!
Moeder kwam binnen en Bram was gezellig aan het kletsen met haar nadat hij zijn nikes had gepast
Alles koek en ei! "zou je denken"
 
Vreselijk trots op wat ik had bereikt appte ik de gezinsvoogd over de vooruitgang tussen Bram en moeder..
Bij haar volgende bezoek vroeg de gezinsvoogd naar zijn ontmoeting met moeder, Bram schrok dat ze het wist...boog zijn hoofd en mompelde wat...maakte duidelijk dat hij daar niet over wilde praten.
 
Ik besprak met haar dat Bram wat timide was in de gesprekken met vader....hij kon uitgelaten stoeien met de andere kinderen hier, en als vader belde was het een heel ander kind....hij praat met zijn vader of hij zwaar depressief is, alsof hij niet aan vader durft te laten merken dat hij het best wel naar zijn zin heeft....
Ik maakte mij daar best wel zorgen om, en vertelde de gezinsvoogd dat ook.
Elke week reed de gv "gezinsvoogd" krijg dat woord niet meer door mijn toetsenbord  met Bram naar zijn vader.
De ene keer in Utrecht, de week erop naar Hoorn waar vader inmiddels in een soort van tussenopvang zit.
Gebouw van Justitie en Leger des heils....daar leren ze om op eigen benen te staan. Vader heeft daar een kamer/studio...hoe je ook wilt noemen...
Volgens mij valt het met de drukte bij Jeugdzorg Tiel wel mee als ze zoveel tijd steken in die bezoekjes.
Mijn vragen wanneer ze met moeder aan de gang ging werd telkens van tafel geveegd met  "Bram wil niet"
"Bram wil zijn vader zien, en als Bram dat wil dan doen we dat"
OH!
Zo werkt dat toch niet? Er zijn duizenden kinderen die terug willen naar hun ouders en niet mogen omdat het niet veilig is...Volgens mij was het advies van het AMK dat het niet veilig was...
Maar ja...wie ben ik? ik ben maar zijn tante...en pleegzorg ouder.
 
Het begon mij mateloos te irriteren dat er zoveel tijd werd gestoken in een vader die de boel aardig had lopen verkloten voor zijn kind.
Een vader die zijn kind jarenlang geestelijk had mishandeld en de wereld van Bram minimaal had gemaakt..
Nadat ik een keertje boos ben geworden omdat ik Bram na elk gesprek weer op de rails moest krijgen stelde ze voor dat het bellen nog "maar" twee keer per week mocht. 
Vader had een telefoon gekocht voor Bram "uh telefoon gekocht? van het zakgeld van de opvang waar hij zat?" zodat Bram kon appen met zijn vader, dus dat bellen kon wel worden terug gedraaid.
Mijn tegensputteren dat mijn broer zo wel kon afspreken om te vluchten werd afgedaan met "we kunnen niet alles voorkomen"
 
De relatie van Moeder van Bram en de GV liep niet echt van een leien dakje.
Elke keer als moeder vroeg wanneer zij nou eens aan de beurt kwam werd afgedaan met "eerst vader"
Ik zal Bram zijn moeder wat huilend aan de telefoon hebben gehad! En aangezien ik ook zelf mama ben stak dat recht door mijn hart!
Hoe is het mogelijk dat ondanks alle adviezen van AMK vader zo met fluwelen handschoenen word aangepakt...
Ik heb zo vaak aangegeven dat Bram maar zegt wat hij denkt dat vader wil! Bram is een marionet van vader geworden de afgelopen 4 jaar...Bram heeft geen eigen mening..
 
Ook mijn vraag twee maanden lang wanneer Bram naar school mocht hier, hij heeft al zoveel gemist en verveelt zich overdag als de andere kinderen naar school zijn.
Bovendien bestaat er volgens mijn informatie gewoon een leerplicht, en die kan zelfs een GV niet veranderen...
 Ook vroeg ik aan vader een fiets....Bram moest zich toch kunnen verplaatsen...Nou de fiets was moeilijk! een telefoon had Bram harder nodig.
Alle gesprekken die vader met Bram had kwamen de meest heftige scheldwoorden boven...Naar mij, naar Bram zijn moeder naar de gezinsvoogd, naar mijn kinderen..
 
Eindelijk!!! twee weken geleden mocht Bam naar school hier, maar vader bleef zeggen dat hij meester van Bram zijn oude school had gesproken en dat ze Bram miste.
Inmiddels waren de wekelijkse bezoekjes aan vader niet meer begeleid....
De GV kende mijn broer in die anderhalve maand al zo goed dat ze de bezoekjes wel onbegeleid wilde laten verlopen, vader moest Bram na twee uur wel precies op tijd terug brengen...anders werd de politie ingeschakeld.
Ik ben blond maar zelfs ik begrijp wel dat vader Bram netjes op tijd terug heeft gebracht....je komt niet zover in twee uur...als dat een garantie is voor jeugdbescherming om het onbegeleid te doen wie ben ik dan om daar iets van te zeggen..
 
Ik was het zo zat om zoveel tijd verloren te laten gaan dat ik besloot om met het gezin een nachtje bij Moeder van Bram te slapen...begeleid dus, ik was erbij...
Bram had het reuze naar zijn zin, hij vind de baan van moeder reuze interessant en daar hebben we nou filmpjes van....Dit heb ik natuurlijk gedaan zonder toestemming van de GV...
Stoute ikke!
Wordt vervolgd in mijn volgende post!
xx
 
 


3 opmerkingen:

  1. Heb het blog hopelijk goed gezet dat jullie kunnen reageren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een verhaal. Maar wat ook een top tante verveet moeder niet en ssst tegen gv respect.

      Verwijderen